Pytanie o zestaw montażowy felg Brava
Dodano: 14 stycznia 2013 09:55
Mam pytanie. Zakupiłem przez internet felgi 15" do Fiata Brava `00. Felgi odebrałem ale w pudełku nie znalazłem zestawu montażowego. Dzwoniłem do sklepu i powiedziano mi, że do tego modelu taki zestaw nie jest potrzebny. Trochę to dziwne bo jak chciałem kupić felgi u wulkanizatora to za felgi życzył sobie 1200 zł a za zestaw dodatkowo 50zł. Nie wie teraz czy zostałem oszukany przez sklep czy to wulkanizator chciał wyciągnąć ode mnie dodatkową kasę. Pomóżcie
Dodano: 14 stycznia 2013 12:29
A jakie to dokładnie felgi kupiłeś? Bo z tego co wiem to sa felgi uniwersalne do których musisz mieć zestaw montażowy i felgi dedykowane do których ten zestaw nie jest potrzebny bo montuje się je śrubami fabrycznymi od razu na piastę koła. Musisz to sprawdzić bo jak to sa felgi uniwersalne to masz problem i bez mechanizmu tego nie zamocujesz.
Dodano: 14 stycznia 2013 13:21
trzeba uważać na oszustów bo ja też się kiedyś tak naciąłem i musiałem później dopłacać a jak nie masz jak zamontować felg to nic się nie łam kup pół litra i do mechanika śmigaj :)
Dodano: 14 stycznia 2013 16:47
Jeśli chodzi o dobór felg to sprawa wygląda następująco:
Felgi stalowe- o ile producent przewidział możliwość montażu takich felg (w przypadku samochodów sportowych gdzie min. zalecany rozmiar felgi to 17” stalówki raczej nie występują). Tworzone są one zgodnie z parametrami podanymi przez producenta do ich montażu używa się śrub dostarczonych przez producenta samochodu. Felga stalowa ( o ile jest dobrze dobrana) musi w 100% pasować.
Felgi ze stopów lekkich. Podzielę je na dwie grupy specyfikowane i dedykowane (ten podział nie występuje w literaturze fachowej ja po prostu tak je nazwałem aby uczynić tekst czytelniejszym i zaoszczędzić opisów). Jeśli felga nie jest sygnowana logo Fiata, Forda, Opla itp. jest z założenia uniwersalna. Chodzi o to aby jedna obręcz pasowała do maksymalnej liczby aut (felgi też robią księgowi). Felga dedykowana jest to taka felga której parametry montażowe są bliskie stalówce. Jest to ukłon producenta felg w stronę właścicieli konkretnych marek i modeli samochodów. Taka felga traci swój uniwersalny charakter ale kupujący zyskuje możliwość jej montażu przy użyciu śrub dostarczonych przez producenta samochodu. Felgi specyfikowane to takie które spełniają warunki techniczne ale ze względu na możliwość użycia ich w różnych modelach samochodów ich montaż wymaga specjalnego zestawu montażowego.
Zestawy montażowe można podzielić na 4 grupy
1. same śruby- taki zestaw dołączony jest do felg które mają nico płytsze gniazda montażowe tzn odległość między łbem śruby a płaszczyzną montażową jest nico większa niż w przypadku stalówek dlatego też konieczne są śruby o dłuższym gwincie.
2. Śruby+ pierścienie. Śruby patrz wyżej. Pierścienie stosuje się aby wycentrować felgę. Konieczność centrowania wynika z faktu, że otwór centralny felgi jest większy niż rozmiar piasty. Powstałą w ten sposób lukę trzeba wypełnić pierścieniem (najczęściej plastikowym).
3. Śruby pływające- jest śruba której płaszczyzna przylegania jest ruchoma. W trakcie przykręcania śruby płaszczyzna może się przemieszczać i układać we właściwy sposób Dzięki zastosowaniu tego typu śrub możemy zamontować felgi o nieco innym rozstawie np. felgi specyfikowane go VW (4x100) możemy zamontować w Fiacie (4x98).
4. Śruby pływające+pierścienie- jest to zestaw dla hardcorów. W przypadku takich felg żaden z parametrów montażowych nie zostaje zachowany.
Na rynku są również producenci którzy oferują piąty rodzaj zestawu. Ja nie wymieniłem go z premedytacją ponieważ śruby, które wchodzą w skład tego zestawu są to tzw. torx-y. Długość gwintu i jego skok nie są tu kluczowe. Producent felg przewidział tego typu rozwiązanie aby w ten sposób utrudnić ewentualną kradzież felg z jednej strony, drugiej zaś skazał potencjalnego nabywce obręczy na dodatkowy wydatek jednocześnie gwarantując sobie, iż to właśnie producent felgi będzie jego beneficjentem. Chodzi o to, że gniazdo śruby jest węższe więc żadna uniwersalna po prostu w nie nie wejdzie.
W razie niejasności proszę pytać. Jeśli wiedza i czas pozwolą chętnie odpowiem
Dodano: 14 stycznia 2013 17:29
Re: Pytanie o zestaw montażowy felg Brava
Dziś 13:29:27
A jakie to dokładnie felgi kupiłeś?
Nie wiem czy mogę napisać markę i model felg bo admin może to uznać za reklamę i dostane bana. Wstępnie sprawa się wyjaśniła. Felgi są zamontowane. Sklep jest rzetelny. Zestaw nie był potrzebny. To wulkanizator okazał się świnią która wyłudza do ludzi pieniądze.
To tak żeby wszyscy z mojej historii wynieśli wiedzę. Zakup felg najlepiej zacząć od instrukcji obsługi samochodu. potem podzwonić po sklepach i firmach. Na końcu udać się do zakładu aby tam zamontowano felgi na samochodzie ale nie wolno spuścić "fachowców" z oka. Jak posłuchałem jakie numery robi się podczas montażu felg to mało nie osiwiałem.
Dodano: 14 stycznia 2013 20:02
Widzę, że kolega Urbański może się pochwalić imponującą wiedzą na temat felg :)
Z tymi numerami przy montażu felg to ja też słyszałem ciekawe historie, niestety żyjemy w dzikim kraju i trzeba mieć oczy dookoła głowy.
Pierwsza
Poprzednia
1
Następna
Ostatnia