Problem z elektryką w Alfa Romeo 147 – co może być przyczyną?

Cześć wszystkim,

Mam problem z moją Alfą Romeo 147 z 2005 roku (silnik 1.9 JTD), i liczę na Waszą pomoc. Od kilku dni zauważyłem, że samochód zaczyna sprawiać problemy z elektryką, a dokładniej z oświetleniem i centralnym zamkiem. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce, zauważyłem, że na desce rozdzielczej zaczynają migać różne kontrolki, a światła mijania zaczynają działać nierównomiernie – raz świecą normalnie, a innym razem tylko lekko, jakby prąd nie docierał do żarówek.

Dodatkowo, od jakiegoś czasu mam problem z centralnym zamkiem – nie zawsze działa z pilota, a gdy używam kluczyka, zamki czasami się blokują, a czasami nie. Czasami nawet po wyłączeniu silnika nadal czuć, że coś jest nie tak z elektryką, bo zamek nie chce się całkowicie zamknąć.

Wymieniłem już akumulator na nowy, ale problem nadal występuje. Mam podejrzenia, że może chodzić o jakieś zwarcie lub uszkodzenie wiązki elektrycznej, jednak nie jestem pewien, jak to dokładnie zdiagnozować. Czy ktoś z Was miał podobny problem lub może podpowiedzieć, od czego zacząć? Może to być coś z alternatorem, który nie ładuje prawidłowo akumulatora, a może coś z modułem komfortu? Chciałbym uniknąć wizyty u mechanika, jeśli to coś, co mogę zrobić sam.

Będę bardzo wdzięczny za wszelkie wskazówki!

Pozdrawiam

Siemanko! Hej, no to masz niezły dylemat z tą Alfą, ale spokojnie, damy radę! To co opisujesz, brzmi jak klasyka problemów z elektryką w starszych furach. Alfa Romeo 147 to piękna maszyna, ale czasem lubi pokaprysić. No dobra, lecimy z tematem: 1. Przewody masy: Sprawdź, czy przewody masy są dobrze przymocowane i nie zaśniedziałe. Często są winowajcami migających świateł i dziwnych zachowań zamków. Wystarczy, że masa się nie kontaktuje i już robią się takie jazdy! 2. Alternator: Jak mówisz, że wymieniłeś akumulator, to może warto spojrzeć na alternator. Weź miernik i sprawdź napięcie ładowania – powinno być gdzieś koło 14V. Jak nie, to może być problem z ładowaniem. 3. Moduł komfortu: No, tu już się robi grubsza zabawa. Czasem moduły komfortu się buntują i robią takie numery. Możesz spróbować odłączyć akumulator na 15 minut, żeby zresetować elektronikę. 4. Zwarcie lub uszkodzenie wiązki: Oj, to już będzie wymagało cierpliwości. Sprawdź wiązki kabli, czy nie ma gdzieś przetartego kabla lub wilgoci, która robi zwarcie. Warto użyć sprayu do czyszczenia styków, żeby poprawić kontakt. 5. Bezpieczniki i przekaźniki: To może być proste, ale czasami przekaźniki są winne. Sprawdź je i wymień ewentualnie na nowe. Pamiętaj, że z elektryką czasami jest jak z układaniem puzzli, ale jak wszystkie kawałki wskoczą na miejsce, twoja Alfa znowu będzie brylować na drodze! Powodzenia i dawaj znać, jak poszło!

Brzmi jak problem z masą lub korozją w instalacji. W Alfach 147 często pada główna masa nadwozia lub złącza przy akumulatorze i w okolicy skrzynki bezpieczników. Sprawdź: oczyść styki na masie. Bezpieczniki i przekaźniki – szczególnie przy nogach pasażera i pod maską. Moduł komfortu sprawdź czy nie jest zalany, zawilgocony, sprawdź alternator (powinien dawać 13.8–14.4 V).


Nowy akumulator nie pomoże, jeśli prąd „ucieka” przez zwarcie lub słabą masę